januari 1, 2015 van WetNose in onderhoud, optimalisatie 0 reacties 828

Google Chrome is de internetbrowser van Google waar genoeg blogs over geschreven zijn en genoeg vergelijkingsgrafieken over te vinden zijn. Dat gaan wij dus niet nog een keer doen maar gaan slechts 1 functie onder de loep nemen waar je bij tekstuele wijzigingen aan je website (dus ook bloggen) mee te maken kan krijgen. Deze Chrome functie is je beste vriend maar kan dan ook je grootste vijand zijn.

Wij bouwen geen websites maar volledige identiteiten conform de richtlijnen van Google. De identiteit is onder te verdelen in een online en offline identiteit, de huisstijl passen we weer toe op beide identiteiten en over alles wat met tekst te maken heeft zoals het lettertype, grootte, kleur, vet, cursief of onderstreept, de manier van uitlijning etc is ook nagedacht en valt allemaal weer onder de huisstijl. Het is dus belangrijk dat dit in de communicatie wordt gebruikt zoals het bedoelt is, het creëert rust en zorgt voor een consistente presentatie naar buiten toe. We zien het fout gaan wanneer men teksten gaat knippen en plakken en de browser Google Chrome is.

Google Chrome neemt bij het knippen en plakken van teksten de opmaak mee en overruled de opmaak van waar je gaat plakken, ook als dit je website is! Firefox, de andere browser die wij gebruiken plakt de tekst zonder opmaak waardoor jouw (WetNose) website de tekst in jouw huisstijl voor je opmaakt. Andersom… Als je de opmaak juist wilt kopiëren bijvoorbeeld van je website naar een Word document, kopieert Chrome dus ook de volledige opmaak mee en heb je gelijk het document in jouw huisstijl.

Even testen? Open een email, kopieer en plak de tekst van deze blog met Firefox, en kopieer en plak dezelfde tekst eronder met Chrome. Dat is het verschil. Weet jouw webdesigner niet welke browser jij gebruikt, heb je dus een identiteit op de gok. Bekijk de zwarte letters op jouw website maar eens op Chrome en op Firefox. Chrome-zwart of Firefox-zwart is nogal een verschil vooral als het verkeerde zwart word doorgevoerd in je offline identiteit. Daarom beginnen wij ieder project met een kleurenthema en weten we zeker dat we het over dezelfde kleuren hebben zowel online als offline. De details zijn niet de details.

Professionele aanpak? Neem gerust contact op!