december 1, 2015 van WetNose in ontwikkeling, optimalisatie 0 reacties 958

Eind 2014 introduceerde Google het label “voor mobiel” bij de zoekresultaten op een smartphone. Dit laat een bezoeker zien of die een mobielvriendelijke website gaat bezoeken. April 2015 begon Google met het bevoordelen van mobielvriendelijke websites (Mobilegeddon) en in 2016 zullen we merken dat het Google menens is en zien dat responsive alleen ook niet meer genoeg is om goed te scoren.

Mobiel wordt nog meer de norm want mobiel wordt nog meer gebruikt. Sowieso zullen niet-responsive websites nog verder wegzakken in de resultaten van Google maar ook alleen een responsive website is geen garantie meer dat je hoog scoort. Niemand zit bijvoorbeeld op een responsive website te wachten die zo traag is als dikke poep, een bezoeker klikt gemiddeld binnen 5 seconden laadtijd  gefrustreerd weg, bijna al onze websites laden al binnen 3 seconden, en we zijn allerlei technieken aan het uitproberen om het nog sneller te maken. Dit is al gelukt bij Art&Ants. Deze website is niet alleen responsive maar foto’s die puur de pagina mooi maken op een desktop worden niet geladen op een mobiel, dus snellere laadtijd. Om deze reden zijn platte, basis websites zonder dat het een ebook wordt nu de trend.

Mobiele zoekopdrachten groeien maar ook gesproken zoekopdrachten via virtual assistants zoals Google now, Siri en Microsoft Cortana. Stel je bent in Enschede en je zoekt de Starbucks. In een zoekveld typ je waarschijnlijk “Starbucks Enschede”. Maar je gesproken zoekopdracht zal eerder iets zijn als: “Waar is de dichtstbijzijnde Starbucks”… Iets waar wij ook al rekening mee houden tijdens de ontwikkeling en optimalisatie.

Kortom, Google krijg een steeds beter beeld van je website, zowel inhoudelijk als achter de schermen en is zelfs al in staat om jouw website hetzelfde te “zien” als een echte mobiele bezoeker. Dat is geweldig (als je een WetNose website hebt) want des te meer punten waarop websites worden beoordeeld des te meer punten waarop we beter kunnen scoren tov de concurrentie. We zijn al allerlei “mobielvriendelijke dingen” in de praktijk aan het testen en zelfs al de eerste Google Analytics testresultaten aan het evalueren. We zien websites stijgen in Google door meer (jongere) bezoekers op de websites. Op het eerste gezicht misschien niet gelijk jouw doelgroep maar deze groep is in ieder geval voor Google wel de toekomst en mag dus ook niet ontbreken in jouw online marketing plan, het word vanzelf ook jouw doelgroep die je nu al aan je kan binden.

Voorsprong op jouw concurrentie? Neem gerust contact op!