september 1, 2017 van WetNose in optimalisatie 0 reacties 297

Google Shopping, een hoop webdesign, marketing en reclamebureaus bieden deze betaalde advertentie dienst aan als aanvulling op een webshop of adviseren het zelfs in plaats van een webshop. Immers, Google toont bij een zoekopdracht als eerste de advertentie resultaten uit Google Shopping, dan pas alle andere resultaten. Exact voor deze vorm van machtsmisbruik en oneerlijke concurrentie heeft de Europese Commissie Google een boete van € 2,42 miljard gegeven en Google moet dit aanpassen.

Uberhaupt hebben wij twijfels voor wie Google Shopping nou echt interessant is. In ieder geval is het interessant voor de bureaus die deze advertentie campagnes aanbieden. Google Shopping is een onderdeel van Google AdWords, het telt dus mee voor de uitgavenvereisten die nodig zijn om een Google Partner Badge te krijgen. Ogenschijnlijk is het interessant voor de consument, zoek je bijvoorbeeld naar een Playstation 4 krijg je eerst de resultaten uit Google Shopping met afbeelding en prijs en kan je gelijk door naar de goedkoopste en dit… is exact het probleem met Google Shopping. Aan de ene kant is het unfair voor de consument, de goedkoopste Playstation hier is de goedkoopste uit Google Shopping maar waarschijnlijk is die in een normale webshop verderop in de zoekresultaten nog goedkoper te vinden en daar gaat het voor de consument toch vaak om.

Aan de andere kant lijkt het interessant voor de winkelier die zonder Google Shopping onvindbaar is maar nogmaals, de consument kan gelijk door naar de aller goedkoopste. “Geen klik kost ook geen geld” gaat niet op, ten eerste zal de hele Google Shopping campagne niet kosteloos voor je opgezet zijn. Daarnaast is jouw advertentie in feite een advertentie voor jouw concurrent geworden omdat jij niet de goedkoopste in de Google Shopping etalage bent.

Wat gaat er nu veranderen? In eerste instantie niets. Google heeft namelijk al aangegeven in beroep te gaan tegen het besluit van de Europese Commissie. Hierdoor hoeft Google pas te betalen en zaken aan te passen als zij ook in hoger beroep ongelijk krijgen. Moet je doorgaan met jouw Google Shopping campagne? Wel als je unieke producten hebt of de aller goedkoopste bent met een makkelijk vergelijkbaar product. In alle andere gevallen, vraag jezelf af waarom iemand op jouw advertentie zal klikken die bestaat uit een afbeeldingen die identiek is aan die van jouw concurrent, een omschrijving die identiek is aan die van jouw concurrent maar met een prijs die hoger is dan die van jouw concurrent, 5 identieke producten, op welke klik jij zelf? Er zijn genoeg andere en betere manieren dan betaald adverteren om goed vindbaar te zijn en beter onderscheidend met dezelfde producten. Neem contact op voor meer informatie hoe je jouw campagne kan omzetten tot een echte online verkoop strategie.

Online verkoop strategie ? Neem gerust contact op!