maart 1, 2018 van WetNose in ontwerp, optimalisatie 0 reacties 230

Zoekmachine Google krijgt meer bezoekers via een mobiel apparaat dan via een desktop. Om deze reden gaat Google dit eerste kwartaal eindelijk om van Desktop First naar Mobile First Indexering. Google kijkt dan eerst naar de mobiele variant van jouw website en dan naar de desktop variant. De signalen op de mobiele website gaan op diverse manieren bepalend worden voor jouw positie in de zoekresultaten en zal een flinke impact hebben op hoe wij onze websites bouwen en aanbieden aan Google.

Niet alleen zoekmachine Google maar internet in het algemeen kent meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers. Het is dan ook steeds logischer om bij een nieuw webdesign mobiel als uitgangspunt te gaan nemen. Een responsive website is voor zowel Google als de bezoeker niet meer mobiel vriendelijk genoeg. De mobiele bezoeker heeft eisen omtrent de content, design en techniek. Een mobiele bezoeker gaat niet door 5 pagina’s tekst heen, alles moet er goed uit zien in hoge resolutie en vlekkeloos werken en het toverwoord is “snel”. Een uitzondering (in Nederland) zijn B2B websites. In die zin dat daar de grootste groep bezoekers (nog) desktop gebruikers zijn maar betekend niet dat je niets hoeft te doen. Ook voor B2B websites zal Google de mobiele variant laten bepalen hoe hoog je zal scoren in de zoekresultaten en moet je dus ook die variant voor elkaar hebben.

Een hoop aanpassingen zowel technisch als design technisch, voor zowel websites als webshop en zowel B2B als B2C zijn meestal vrij eenvoudig te doen binnen de huidige omgeving. Wat er moet gebeuren… Bezoek je eigen website eens mobiel en beoordeel zelf of die 2 regels koptekst op jouw 27″ iMac net zo mooi uitkomen in 6 regels op mobiel? Werken alle functionaliteiten? Moet je veel scrollen en swipen, zijn de buttons groot genoeg en is de eerste indruk op mobiel net zo gelikt als op desktop en vooral… is die snel?

Kortom, kleed je website uit, minder poespas, baseer uitlijning, lettergrootte etc iets meer op mobiel, vertel alles in wat minder woorden en alles word dan vanzelf wat compacter, dus sneller, dus meer richting Mobile First. Denk voor iets technischere oplossingen om jouw website sneller te maken en hoger te ranken, ook aan AMP’s, (Accelerated Mobile Pages) kort door de bocht, een pagina op dieet zoals deze variant : http://wetnose.nl/google-en-mobile-first/amp voor deze blog. Verder zal ook Google Analytics je veel antwoorden geven over je bezoekers, hun gedrag en wat je (niet meer) moet doen. Voor onze eigen website hebben we alles binnen de bestaande omgeving omgezet. Voor ProKinesis zijn we momenteel bezig, Kosie food & drinks is volledig nieuw gelijk Mobile First gebouwd en zo goed als af. Voor Miles zijn we een bestaande website Mobile First aan het nabouwen in een andere omgeving. Champagne in the Morning en Zeepziederij Zaanse Schans zijn perfecte voorbeelden van mobile first webshops. Het beste resultaat krijg je door vanaf ontwerp al mobile First te werk te gaan en het beste moment is nu. Voor 2018 is zowel de Google trend als webdesign trend Mobile First.

Mobile First, AMP’s, snellere website? Neem gerust contact op!