januari 1, 2018 van WetNose in ontwerp, optimalisatie 0 reacties 631

De webdesign trends 2018 zijn bekend! Een hoop signalen van de afgelopen jaren zijn de trend voor 2018. Is er met de recente bouw van jouw website of webshop niets met die signalen gedaan, kun je in 2018 zomaar achter de feiten aan lopen. Als we het hebben over de webdesign trends 2018, dan hebben we het niet alleen over een leuke voorkant. De trends die we noemen hebben óók effect op de prestaties, conversie en jouw positie in Google.

Kleed je website uit want responsive is niet meer mobielvriendelijk genoeg! Steeds vaker browsen we met onze smartphone in plaats van met een computer of laptop. Dat is al even geen nieuwe trend meer maar we hebben wel een kantelpunt bereikt. Gezien het aandeel internetgebruikers op mobiel is het steeds logischer om mobiel als uitgangspunt te gaan nemen bij een nieuw ontwerp in plaats van een ontwerp te optimaliseren voor desktop gebruik. Een bijkomend voordeel is dat je nog beter moet gaan nadenken over de hoofdboodschap, gezien de beperkte ruimte die een telefoonscherm biedt. Zo kom je uiteindelijk makkelijker tot de essentie van je website, dit maakt op zijn beurt de webpagina’s lichter dus sneller en snelheid is voor (mobiel) internetverkeer en jouw Google ranking van groot belang.

Een andere trend die we al zagen en verder doorzet is fotografie (en video). Het belang van op maat gemaakte, professionele fotografie, rekening houdend met het ontwerp en de techniek van de website is voor zowel merken als ontwerpers steeds belangrijker. Stockfotografie zal niet zomaar verdwijnen maar wel verder afnemen en uiteindelijk zal authentieke fotografie gaan winnen. Freelance fotograaf gezocht dus!

Andere webdesign trends 2018 zijn uitgesproken kleuren en uitgesproken typografie. Waar merken in het verleden nog vaak kozen voor veilige kleuren, dringt het besef opeens door dat je juist met gedurfde en originele kleuren onderscheidend kan zijn. Hetzelfde voor typografie, een gewaagd of uitgesproken font of combinaties van fonts maakt een merk persoonlijk en zorgt voor de juiste sfeer. In 2018 zullen merken en ontwerpers meer dan ooit, de grenzen opzoeken van de typografische mogelijkheden om websites nog aantrekkelijker te maken. Zeker nu deze vaak een minimalistische vormgeving hebben, maakt onderscheidende typografie in combinatie met uitgesproken kleuren net het verschil. Kortom, mobile first! weg met de poespas op zowel websites als zeker ook in webshops, in onze portfolio genoeg mobile first websites conform de trends van 2018, check Champagne in the Morning en Zeepziederij Zaanse Schans voor perfecte voorbeelden van mobile first webshops.

Website of webshop conform de trends van 2018? Neem gerust contact op!